1Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΒΑΘΥ - ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ - ΑΡΧΑΙΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Βαθμός Δυσκολίας: Εύκολη (1.5 χλμ.)

Από το Βαθύ, ακολουθώντας τον ασφαλτοδρωμένο δρόμο ανεβαίνουμε προς το Μεγαλοχώρι. Στην πορεία συναντάμε την ταμπέλα που δείχνει "προς Αρχαία Ακρόπολη" και κάνουμε αριστερά σε ένα μικρό κατηφορικό πλακόστρωτο δρόμο.
Αυτός οδηγεί μέσα από ελιές και συκιές στο Παλαιόκαστρο, την Ακρόπολη των Αρχαίων Μεθάνων, με τα καλοδιατηρημένα από ηφαιστειακό πέτρωμα τείχη και την καλοδιατηρημένη πύλη, η οποία χτίστηκε κατά τον 4ο με 3ο αι. π.Χ., από την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Λίγο πιο κάτω από την Ακρόπολη βρίσκεται και το ξωκλήσι του Αγ. Νικολάου του 15ου αιώνα.

Στο νοτιότερο άκρο της παραλίας, στο Βαθύ, εκεί περίπου που βρίσκεται η Αρχαία Ακρόπολη (Παλαιόκαστρο) βρίσκονταν η Αρχαία Πόλη των Μεθάνων. Το έδαφος γύρω από το λόφο στον οποίο βρίσκεται η ακρόπολη έχει υποστεί καθίζηση και μεγάλο τμήμα της αρχαίας πόλης βρίσκεται πλέον κάτω από τη θάλασσα. Στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από το λόφο υπάρχουν ορατές υποθαλάσσιες αρχαιότητες, μεταξύ των οποίων και η προβλήτα του αρχαίου λιμανιού. Ανάμεσα μάλιστα στα βυθισμένα κτίρια υπάρχουν και βυζαντινές εκκλησίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι καθιζήσεις συνεχίστηκαν και τα πρώτα μ.Χ. χρόνια. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η αρχαία πόλη των Μεθάνων είχε περίπου 700 σπίτια.

2Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΒΑΘΥ - ΑΡΧΑΙΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ - ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑΣ - ΚΑΣΤΡΟ ΤΟΥ ΦΑΒΙΕΡΟΥ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Βαθμός Δυσκολίας: Εύκολη
(Από το Βαθύ 1.8 χλμ. η Αρχαία Ακρόπολη, 2.5 χλμ. το Σπήλαιο της Περιστέρας και 6.2 χλμ. το Κάστρο του Φαβιέρου)

Ο παραλιακός δρόμος από το Βαθύ προς το Στενό των Μεθάνων, λίγο μετά την ταβέρνα "Παλαιόκαστρο", στρίβει αριστερά και μας οδηγεί στην Ακρόπολη των Αρχαίων Μεθάνων, με τα καλοδιατηρημένα από ηφαιστειακό πέτρωμα τείχη και την καλοδιατηρημένη πύλη, η οποία χτίστηκε κατά τον 4ο με 3ο αι. π.Χ., από την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Λίγο πιο κάτω από την Ακρόπολη βρίσκεται και το ξωκλήσι του Αγ. Νικολάου του 15ου αιώνα.

Το Σπήλαιο της Περιστέρας βρίσκεται στο δυτικό παραλιακό δρόμο 2.5 χλμ από το Βαθύ. Ανακαλύφθηκε το 1973 κατά τη διάνοιξη του δυτικού παραλιακού δρόμου, είναι ηλικίας 2,5 εκατ. ετών, έχει μήκος 250 μέτρων και αποτελείται από τρεις θαλάμους.

Πριν από τις ιχθυοκαλλιέργειες, βρίσκουμε στα αριστερά μας ταμπέλα που μας καθοδηγεί προς το σπήλαιο. Η ταμπέλα τοποθετήθηκε από το σύλλογο "Αρσινόη" και μας προειδοποιεί για την επικινδυνότητα της προσέγγισης στο σπήλαιο.

Ανηφορίζουμε με προσοχή στα βράχια αριστερά του δρόμου και μετά από 30μ. φτάνουμε στην είσοδο του σπηλαίου. Από εκεί πρέπει με προσοχή να κατηφορίσουμε προς το σπήλαιο ανάμεσα σε απόκρημνα βράχια για να φτάσουμε στον πρώτο θάλαμο του σπηλαίου, ο οποίος είναι ουσιαστικά μια υπόγεια λίμνη. Από εκεί, αν κολυμπήσουμε ή χρησιμοποιήσουμε ένα φουσκωτό βαρκάκι μπορούμε να προχωρήσουμε πιο μέσα στο σπήλαιο.

Ο δεύτερος θάλαμος είναι γεμάτος βράχους και στον τρίτο υπάρχει και πάλι νερό. Στους δύο τελευταίους θαλάμους υπάρχουν εντυπωσιακοί σταλαγμίτες σε όμορφους σχηματισμούς. Λέγεται ότι το σπήλαιο εκτείνεται μέχρι κάτω από το οροπέδιο «Θρονί».

Συνεχίζοντας τον παραλιακό δρόμο, μετά από 1100 περίπου μέτρα από το Σπήλαιο της Περιστέρας, συναντάμε διασταύρωση με σύμανση και ακολουθούμε το χωματόδρομο που φεύγει στα δεξιά μας.

Αμέσως μετά από περίπου 10 μέτρα ξεκινά μονοπάτι στα αριστερά μας. Είναι αρκετά ευδιάκριτο και η αρχή του υποδηλώνεται με μπλέ σημάδι σε μία πέτρα. Το μονοπάτι ανηφορίζει ομαλά, είναι αρκετά ευδιάκριτο και σε όλο του σχεδόν το μήκος θα βρείτε μπλέ σημάδια στις πέτρες.

Στην πορεία συναντάμε μια εκκλησούλα όπου υπάρχει ξύλινη πινακίδα σήμανσης. Πλησιάζοντας στο Κάστρο το μονοπάτι έχει μικρά προβλήματα βατότητας λόγω βλάστησης και η σήμανση αραιώνει. Η πορεία όμως είναι αυτονόητη καθώς το Κάστρο φαίνεται ήδη και δε θα έχετε κανένα πρόβλημα.

Σε όλο το μήκος της διαδρομής συναντούμε υπολείμματα οχυρώσεων. Πλησιάζοντας το Κάστρο διασχίζουμε ένα τείχος και σε λίγα μέτρα μπαίνουμε στο Κάστρο. Διασχίζοντας το Κάστρο, μπροστά του βρίσκουμε ένα πλάτωμα με πολύ ωραία θέα τόσο προς τον Πόρο όσο και προς τον κόλπο της Επιδαύρου.

Σε λίγο φτάνουμε στο κάστρο του Φαβιέρου, ένα από τα πιο εντυπωσιακά αξιοθέατα της περιοχής που αποτελεί διατηρητέο ιστορικό μνημείο. Βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 80μ πάνω στο λόφο του στενού των Μεθάνων. Χτίστηκε το 1826 υπό τις διαταγές του Νικόλαου Κάρολου Φαβιέρου, γάλλου στρατηγού, και χτίστηκε πάνω στα ερείπια οχυρώσεων που είχαν χτίσει οι Αθηναίοι (ο Νικίας) τον 5ο αι. π.Χ, στον Πελοποννησιακό πόλεμο. Πρόκειται για κάστρο της μεσαιωνικής εποχής με τέσσερις μικρούς πυργίσκους στις άκρες του.

3Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΒΑΘΥ - ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ - ΠΑΝΑΓΙΤΣΑ - ΣΤΕΡΝΑ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ - ΚΑΜΕΝΗ ΧΩΡΑ - ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Βαθμός Δυσκολίας: Μέτρια (6.8 χλμ. )

Ξεκινώντας από το Βαθύ και ακολουθώντας τον ασφαλτοδρωμένο δρόμο, μετά από διαδρομή 1800 μέτρων, ανεβαίνουμε στο Μεγαλοχώρι.

Από την Εκκλησία του Μεγαλοχωρίου ανεβαίνουμε σκαλάκια και συναντάμε ένα τσιμεντόδρομο που μας οδηγεί μετά από πορεία 150 μέτρων στα τελευταία σπίτια του Μεγαλοχωρίου. Εκεί συναντάμε ένα ρέμα, κάνουμε αριστερά και περπατάμε λίγες δεκάδες μέτρα μέσα στο ρέμα.

Στα δεξιά μας ξεκινά ένα κτιστό μονοπάτι, το οποίο σε κάποια σημεία του είναι αρκετά φαρδύ και έχει πέτρινα σκαλάκια. Ανεβαίνοντας το λιθόστρωτο μονοπάτι, σε κάποια σημεία του η ανάβαση γίνεται απότομη. Συνεχίζοντας συναντάμε ένα πολύ καλά διατηρημένο αλώνι με μία στέρνα και μετά από 300 περίπου μέτρα φθάνουμε μετά από περίπου μία ώρα στη μικρή Εκκλησία της Παναγίτσας, σε υψόμετρο 550 μέτρων.
Είναι ένας μικρός βυζαντινός ναός, που βρίσκεται σε άριστη κατάσταση, με μοναδικές τοιχογραφίες του 12ου αιώνα, και που για τη λιθοδομή του έχουν χρησιμοποιηθεί αρχαία υλικά (ανθέμιο, μυλόπετρες).

250 μέτρα πάνω από την Παναγίτσα συναντάμε στα δεξιά μας μία μικρή αγροικία και μετά από 800 περίπου μέτρα περνώντας ανάμεσα από πεζούλες, φτάνουμε στο εγκαταλελειμμένο οικισμό της Παναγίτσας. Σχεδόν όλα τα σπίτια του οικισμού είναι πλήρως κατεστραμμένα, αλλά πολλά από αυτά φανερώνουν ότι ο οικισμός κατοικείτο από το αρχαϊκά χρόνια.

Από το σημείο αυτό, μπορούμε να συνεχίσουμε αριστερά προς την κορυφή της Χελώνας ή προς τα δεξιά για τον Άγιο Παντελεήμονα.

Η διαδρομή από τον οικισμό της Παναγίτσας μέχρι την κορυφή της Χελώνας είναι αρκετά δύσκολη και απαιτεί άλλη μία ώρα ανηφορικής πορείας. Το μονοπάτι είναι σημαδεμένο με θαλασσί τετράγωνα, παλιά σήμανση, και πιο πρόσφατα μικρά μπλέ κυκλάκια. Στην πορεία της διαδρομής προς την κορυφή της Χελώνας, συναντάμε ένα πλάτωμα με πολλά πηγάδια, στέρνες και ερείπεια αρχαίων κτισμάτων. Εδώ χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς τα μπλέ σημάδια που δείχνουν το μονοπάτι αραιώνουν λίγο. Από εκεί καταλήγουμε στο ψηλότερο σημείο της χερσονήσου των Μεθάνων, την κορυφή της Χελώνας, με υψόμετρο 740 μέτρα. Από το σημείο αυτό έχουμε μια μοναδική θέα των Μεθάνων, του Πόρου, του Γαλατά, της Αίγινας και του Αγκιστριού.

Το μονοπάτι συνεχίζει δυτικά. Περνάμε από τρία μισοκατεστραμμένα σπίτια, φθάνουμε στη θέση Σπατέσι σε υψόμετρο 690 μ. και συνεχίζουμε μέσα από ένα πευκόφυτο δάσος μέχρι το Μακρύλογγο σε υψόμετρο στα 550 μ.

Κατά τη διαδρομή, στα αριστερά μας συναντάμε μια στέρνα, την προσπερνάμε και μετά από λίγο βλέπουμε μπροστά μας την Αγία Σωτήρα και τη "Στέρνα του Γαμπρού", μετά από μία ώρα δρόμου, άλλοτε στο μονοπάτι και άλλοτε σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο.

Ο οικισμός που υπήρχε κοντά στη "Στέρνα του Γαμπρού" πήρε το όνομα “Στέρνα Γαμπρού” και μέχρι το 1834 ήταν ένα ζωντανό χωριό, ενώ στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε. Σε αυτή την περιοχή υπάρχει το μεγάλο ηφαίστειο Μάλια Βγέθι.

Από τη Στέρνα του Γαμπρού, μετά από άλλα 3.4 χλμ πορείας στο χωματόδρομο, φτάνουμε στο σημείο όπου ξεκινά η άσφαλτος. Εκεί υπάρχει και ένα ξύλινο υπόστεγο. Από το σημείο αυτό ξεκινά το μονοπάτι για το ηφαίστειο.

Το μονοπάτι που είναι χαραγμένο στη λάβα είναι αρκετά ταλαιπωρημένο από τις κατολισθίσεις και χρειάζεται προσοχή. Κινείται αρχικά στη βάση του λόφου και στη συνέχεια κερδίζει απότομα ύψος και μας οδηγεί, μετά από 30 λεπτά περίπου, στον κρατήρα του ηφαιστείου. Στο τέλος του μονοπατιού, βρίσκουμε έναν εντυπωσιακό σπηλαιοειδή σχηματισμό που συχνά αναφέρεται ως "κρατήρας" χωρίς να είναι. Λίγο πριν φτάσουμε στον κρατήρα, η ανάβαση γίνεται από απότομα βράχια και χρειάζεται λίγη προσοχή. Η θέα από το σημείο αυτό είναι μοναδική!

Στους πρόποδες του Ηφαιστείου είναι κτισμένο αμφιθεατρικά το χωριό της Καημένης Χώρας, πάνω σε ηφαιστειακό πέτρωμα. Η πλαγιά του χωριού είναι διάσπαρτη από απολιθωμένη λάβα που αξίζει να δείτε.

4Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΒΑΘΥ - ΚΑΜΕΝΗ ΧΩΡΑ - ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Βαθμός Δυσκολίας: Μέτρια ( 4.7 χλμ.)

Ξεκινώντας από το Βαθύ, παίρνουμε το δρόμο προς τα δυτικά, πάνω από την παραλία και ανηφορίζοντας μετά από 1 περίπου ώρα, συναντάμε στο δεξί μας χέρι το Ανοικτό Θέατρο της Καμένης Χώρας και στη συνέχεια αριστερά μας το οινοθεραπευτήριο "Ιωάννου". Λίγο μετά φτάνουμε στους πρόποδες του Ηφαιστείου που είναι κτισμένο αμφιθεατρικά το χωριό της Καημένης Χώρας, πάνω σε ηφαιστειακό πέτρωμα. Η πλαγιά του χωριού είναι διάσπαρτη από απολιθωμένη λάβα που αξίζει να δείτε.

Το μονοπάτι που οδηγεί στο Ηφαίστειο είναι χαραγμένο στη λάβα είναι αρκετά ταλαιπωρημένο από τις κατολισθίσεις και χρειάζεται προσοχή. Κινείται αρχικά στη βάση του λόφου και στη συνέχεια κερδίζει απότομα ύψος και μας οδηγεί, μετά από 30 λεπτά περίπου, στον κρατήρα του ηφαιστείου. Στο τέλος του μονοπατιού, βρίσκουμε έναν εντυπωσιακό σπηλαιοειδή σχηματισμό που συχνά αναφέρεται ως "κρατήρας" χωρίς να είναι. Λίγο πριν φτάσουμε στον κρατήρα, η ανάβαση γίνεται από απότομα βράχια και χρειάζεται λίγη προσοχή. Η θέα από το σημείο αυτό είναι μοναδική!

5Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΒΑΘΥ - ΚΑΜΕΝΗ ΧΩΡΑ - ΚΡΑΣΟΠΑΝΑΓΙΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Βαθμός Δυσκολίας: Δύσκολη (4.3 χλμ.)

Ξεκινώντας από το Βαθύ, παίρνουμε το δρόμο προς τα δυτικά, πάνω από την παραλία και ανηφορίζοντας μετά από 1 περίπου ώρα, συναντάμε στο δεξί μας χέρι το Ανοικτό Θέατρο της Καμένης Χώρας και στη συνέχεια αριστερά μας το οινοθεραπευτήριο "Ιωάννου", λίγο πριν το χωριό της Καμένης Χώρας.

Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από την ταβέρνα "Οινοθεραπευτήριο Ιωάννου". Μπροστά ακριβώς από την ταβέρνα ξεκινά χωματόδρομος στα αριστερά μας τον οποίο και ακολουθούμε.

Αφού περπατήσουμε στο χωματόδρομο αυτό για 2.5 χλμ, συναντάμε διακλάδωση (001) από όπου ξεκινά χωματόδρομος στα αριστερά μας και ανηφορίζει, τον οποίο δεν ακολουθούμε, αλλά συνεχίζουμε να κατηφορίζουμε ακολουθώντας το δεξιό και φαρδύτερο χωματόδρομο.

Μετά από 55μ., ο χωματόδρομος κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και κατηφορίζει προς τη θάλασσα. Στο σημείο αυτό και ακριβώς πάνω στη στροφή του δρόμου ξεκινά μονοπάτι (002), που έχει την ίδια κατεύθυνση με αυτήν που είχε και ο χωματόδρομος πριν τη στροφή (210 μοίρες) και κατηφορίζει αρχικά απότομα.

Το μονοπάτι που στην αρχή του έχει σκαλοπατάκια φτιαγμένα από μικρούς κορμούς, έχει φθαρεί και σε πολλά σημεία του έχει στενέψει από τη βλάστηση. Στην περιοχή αυτή υπάρχει αραιή σήμανση με κούκους.

Σε 185μ. από το ξεκίνημά του το μονοπάτι περνά στα δεξιά ενός πέτρινου τοιχίου και μετά από 120μ. το μονοπάτι οδεύει έχοντας στα αριστερά του έναν μεγάλο κατακόρυφο βράχο. Σε απόσταση 30μ. από το βράχο, το μονοπάτι στρίβει αριστερά και ανηφορίζει κάπως απότομα.

Μετά από άλλα 65μ., το μονοπάτι δείχνει να τελειώνει μπροστά σε μια μικρή χαράδρα η οποία μοιάζει με απότομη ρεματιά που καταλήγει στη θάλασσα. Στο σημείο αυτό πρέπει να συνεχίσουμε την πορεία μας ευθεία κατηφορίζοντας στη ρεματιά, ακολουθώντας κάποιους κούκους οι οποίοι μας οδηγούν στο ρέμα. Στο σημείο αυτό απέχουμε περίπου 450μ. από την Κρασοπαναγιά και όλη η υπόλοιπη πορεία μας γίνεται χωρίς μονοπάτι.

Αφού κατέβουμε για λίγα μέτρα μέσα στο ρέμα, στρίβουμε αριστερά και μετά από 25μ. φαίνεται να υπάρχει για λίγο κάποιο μονοπάτι αλλά σύντομα και πάλι το πεδίο γίνεται δύσβατο.

Στη συνέχεια ακολουθούμε πορεία χωρίς μονοπάτι πάνω σε απόκρημνα βράχια, ακολουθώντας τους αραιούς κούκους που υπάρχουν.

Μετά από 220μ. ακολουθούμε αναρριχιτικό πέρασμα στα δεξιά (υπάρχουν κούκοι) και όχι τα ομαλότερα βράχια στα αριστερά μας.

Από το σημείο αυτό, και πάλι χωρίς σαφές μονοπάτι, αρχίζουμε να κατηφορίζουμε πλησιάζοντας σιγά σιγά προς τη θάλασσα, και μετά από 250μ. φτάνουμε στην εκκλησία της Κρασοπαναγιάς.